fbpx
Selecteer een pagina

Negatieve gedachten stoppen is een van de grootste uitdagingen die je kan tegenkomen tijdens je persoonlijke groeiproces.

Zelfs al maak je gretig gebruik van alle geweldige nieuwe tools die je helpen om positief te denken en uit te kijken naar een mooiere toekomst, toch worstel je nog steeds met de nutteloze beperkende overtuigingen uit het verleden. Veel van deze overtuigingen sluipen onbewust je gedachten binnen en verstoren op die manier jouw beeld van een beter leven.

Gelukkig bestaan er vele handige trucjes om deze negatieve gedachtenpatronen te doorbreken.

Dit zijn vijf van de meest efficiënte.

1. Stop je gedachten

Wanneer je merkt dat negatieve beelden of gedachten je hoofd beginnen binnen te dringen, zeg dan eens effectief “stop!” tegen jezelf. Als je alleen bent, kan je het luidop zeggen, maar het is net zo effectief wanneer je het gewoon in je hoofd zegt.

Je kan ook sterke bewoordingen gebruiken dan “stop” (zoals “Verdwijn uit mijn hoofd!” of zelfs iets met nog meer kleur). Voor mensen die niet zo auditief ingesteld zijn, kunnen beelden heel krachtig werken. Een klassiek voorbeeld is hier bijvoorbeeld een rood stopbord dat je je voor de geest haalt wanneer negatieve gedachten zich op dringen.

Of je kan je gedachten stoppen door middel van een meer directe benadering. Bijvoorbeeld een wandeling gaan maken of terugtellen van 100 tot 1.

2. Positieve Affirmaties

Positieve affirmaties kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Ten eerste kan je ze toepassen op dezelfde manier als het stoppen van je gedachten. Met andere woorden, je zegt een affirmatie zodra je een negatieve gedachte voelt opkomen.

Als jij bijvoorbeeld verlangt naar een nieuwe partner en je betrapt jezelf op de gedachte dat je geen liefde verdient, dan kan je zeggen “Ik ben een waardevolle, lieve persoon en ik zal een fantastische partner vinden.”

Ten tweede vormen dagelijkse affirmaties de basis om je denkpatronen te veranderen, wat van hen een krachtig hulpmiddel maakt, zelfs wanneer je al goed gezind bent. Creëer je affirmaties zorgvuldig en probeer oogcontact met jezelf te maken in de spiegel wanneer je ze opzegt.

3. Leg jezelf grenzen op

Als je lange tijd geleefd hebt met negatieve gedachten, zou je denken dat het niet realistisch is te verwachten dat je zomaar ineens kan veranderen. In dit geval lijken affirmaties en technieken om je gedachten te stoppen misschien je negatieve gedachten gewoon uit te stellen tot een later ogenblik.

Klinkt dit bekend? Probeer jezelf dan eens gedurende enkele weken grenzen op te leggen wat betreft negatieve gedachten. De bedoeling is dat je een beperkte, vastgestelde tijd uitkiest waarin je jezelf toelaat om met negatieve gedachten bezig te zijn en dat je elk ander moment van de week bereid bent om ze te stoppen of er tegen in te gaan.

Wanneer je gerust gesteld bent dat je wel degelijk tijd mag spenderen aan dit soort gedachten, dan zal je merken dat ze veel minder krachtig lijken te zijn en hebben ze minder kans om je geest te domineren. Het is zelfs zo dat mensen soms zelfs niet weten waaraan ze moeten denken op het vooraf vastgestelde tijdstip voor negatief denken, en dat dit hen daadwerkelijk helpt om hun gedachtenpatronen te doorbreken.

4. Opschrijven en vernietigen

Wanneer je negatieve gedachten gekoppeld zijn aan een sterke emotie zoals angst, woede of jaloezie, schrijf ze dan eens allemaal neer. Gebruik pen en papier en laat alle opgekropte negativiteit eruit. Kies daarna een manier op dit papier te vernietigen als symbool voor je besluit om verder te gaan met je leven. Verscheur het, verfrommel het, verbrand het of kribbel er overheen.

Als woorden niet zo jouw ding zijn, dan kunnen andere artistieke uitingen hetzelfde effect hebben. Tekenen, schilderen, boetseren en dan vernielen of van vorm veranderen.

De bedoeling van deze techniek is om een soort fysieke voorstelling te krijgen van je negativiteit zodat je die op een symbolische manier uit je leven kan verbannen.

5. “Het is niet omdat”

Of je kan proberen met jezelf te redeneren zodra je voelt dat je in een negatieve denkspiraal terechtkomt. Deze techniek bestaat uit het vinden van een zin die je tegen jezelf kan zeggen om je eraan te herinneren dat jij de macht hebt over je lichamelijke reacties.

Adem diep in en zeg iets tegen jezelf als “Het is niet omdat ik enkele slechte relaties heb gehad, dat ik mijn lichaam dit moet aandoen” of “Het is niet omdat ik veel moeite gehad heb om een goede job te vinden, dat ik er in de toekomst nooit meer een zal vinden.”

Na deze zin zeg je “en nu ontspannen” (en bij het woord “ontspannen” adem je uit en blaas je alle spanning en negativiteit weg).

Vond je dit een waardevol artikel? Ken je iemand voor wie dit interessant kan zijn? Deel het!
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of heb je hulp nodig om dit zelf te leren toepassen?
Contacteer ons of maak een afspraak voor een intake gesprek!