fbpx
Selecteer een pagina

Eenzaamheid kan aanvoelen als een diepe pijn, en het is verleidelijk om die pijn te verdoven met ongezonde dingen. Denk maar aan eten of alcohol. Maar als je de confrontatie met je gevoel van eenzaamheid uit de weg gaat, riskeer je ook jezelf te verdoven voor vreugde. En ontneem je jezelf de kans om de onderliggende problemen aan te pakken die je ervan weerhouden om je allerbeste leven te leiden.

Probeer daarom eens actief je eenzaamheid aan te pakken, door een van onderstaande dingen te doen van zodra dat gevoel van eenzaamheid de kop opsteekt.

1. Bel iemand die je graag hebt

Of het nu een vriend(in) is, je oma of je buurvrouw, een tastbare connectie maken met iemand vermindert onmiddellijk het gevoel van eenzaamheid en het herinnert je er onbewust aan dat jij belangrijk bent voor mensen.

2. Log uit van sociale netwerksites

Rondsurfen op Facebook zal je niet helpen als je je eenzaam voelt, integendeel. Onderzoek wijst uit dat je je op dat moment vaak nog slechter kan gaan voelen wanneer je geconfronteerd wordt met de kunstmatige voorstellingen van andermans leven. Maak in plaats daarvan opnieuw connectie met je eigen, échte leven.

3. Leer een dansje

Surf naar YouTube en leer jezelf een nieuw, leuk dansje aan. Ten eerste zet je jezelf in beweging en wakker je je endorfines aan. Als bonus verbrandt je ook nog eens een paar extra calorieën en verstevig je je spieren. En om het allemaal nog leuker en grappiger te maken, waarom niet eens in je ondergoed dansen? Dit is zeker en vast een van de meest onderschatte voordelen van het alleen zijn, want er is niemand die je ziet!

4. Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk doen is een prachtige manier om je zelfvertrouwen op te krikken en om iets terug te doen voor de gemeenschap. Bovendien leer je op die manier nieuwe, gelijkgestemde mensen kennen, wat natuurlijk ook weer goed is tegen het gevoel van eenzaamheid op lange termijn.

5. Bloggen

Door te bloggen kom je in contact met een heleboel nieuwe mensen, denk dus eens na over wat jij zou kunnen of willen schrijven. Lees blogs van andere mensen en laat een berichtje achter. Voor je het weet heb je je eigen netwerk rondom je en voel je je minder eenzaam.

6. Bekijk een inspirerend filmpje

Op het internet vind je duizenden inspirerende filmpjes. Zo zijn er TED talks over elk onderwerp dat je je maar kan bedenken. Of je nu meer wil leren over de geschiedenis, je verdiepen in de menselijke psyche of tips krijgen over succes in de liefde, je vindt gegarandeerd iets dat je gevoel van eenzaamheid doet verminderen. Deze TED talks worden bovendien vertaald en ondertiteld in het Nederlands, dus ga er zeker eens naar kijken. Voor mij persoonlijk hebben deze filmpjes al meer dan hun diensten bewezen.

7. Stuur een mailtje naar vijf vrienden

Bedenk vijf personen waarmee je het contact opnieuw wil aanhalen – bijvoorbeeld vroegere schoolvrienden of ex-collega’s – en stuur elk van hen een kort mailtje. Vraag hoe het met hen gaat, toon interesse in hun leven en vertel hen een beetje over jezelf. Wie weet… misschien verminder je ook wel hun gevoel van eenzaamheid!

8. Wees dankbaar

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die bewust hun dankbaarheid uiten zich vaker gelukkiger voelen. Maak hier dus een gewoonte van. Je kan bijvoorbeeld afspreken met een vriend of vriendin dat jullie elke dag iets met elkaar delen waar jullie dankbaar voor zijn. Of hou een dagboek bij waarin je opschrijft waar jij dankbaar voor bent.

9. Bekijk iets waar je van houdt

Haal de favoriete film uit je jeugdjaren boven, zet je favoriete tv-programma op of bekijk die nieuwe serie waar je een tijdje geleden je oog op hebt laten vallen. Ook al doe je niet fysiek mee in het programma, het bekijken van boeiende of grappige scenario’s kan je humeur immens verbeteren.

10. Lees

Het is eveneens een goed idee om een voorraad romans achter de hand te houden voor momenten waarop je het even niet meer ziet zitten. Ook op deze manier kan je een connectie maken met de gedachtenpatronen en ervaringen van fictieve personages en bovendien kan de wijsheid in een goed boek je helpen om de onderliggende gevoelens van verdriet te verwerken.

11. Maak een Vision Board

Met wat oude tijdschriften, een groot blad papier, een schaar en lijm, heb je alles wat je nodig hebt om een vision board te maken van het leven dat je zou willen leiden. Een vision board dient als geheugensteuntje om je eraan te herinneren dat het mogelijk is om je dromen om te zetten in werkelijkheid en het kan je helpen om vanuit een ander perspectief te kijken naar de moeilijke momenten.

12. Breng tijd door met een dier

Geef je huisdier een dikke knuffel! En als je geen huisdier hebt, zoek dan iemand op die er eentje heeft. Of ga naar een plaats waar je dieren tegenkomt. Dit idee kan je zelfs heel mooi combineren met de bovenstaande tip van vrijwilligerswerk, zo maak je connectie met mensen én dieren, twee vliegen in één klap.

13. Ga langs bij je coach

Ok, je coach zal misschien niet meteen je beste vriend zijn, maar hij of zij kan je wel helpen met je eenzaamheid op twee vlakken. Hij (of zij) kan je helpen om diepere inzichten te verkrijgen en kan je ook helpen om de oorzaak van je eenzaamheid aan te pakken. Bovendien kunnen jullie samen een actieplan bedenken om vanaf nu minder eenzaam door het leven te gaan.

14. Een dutje

Wees je er tot slot van bewust dat eenzaamheid een gevoel is dat voorbij gaat. Dat je brein gewoon wat tijd nodig heeft om te resetten om je weer beter te kunnen voelen. Doe een dutje van een 20-tal minuten en bekijk eens of je je nog zo slecht voelt wanneer je wakker wordt. De kans is heel groot dat je een duidelijk merkbaar verschil voelt in energie.

Vond je dit een waardevol artikel? Ken je iemand voor wie dit interessant kan zijn? Deel het!
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je zelf je gevoel van eenzaamheid aanpakken?
Contacteer ons of maak een afspraak voor een intake gesprek!